A l’escola els problemes visuals dificulten l’aprenentatge

El nou curs escolar és a punt de començar (les classes arrancaran el pròxim dilluns 14 de setembre) i és un bon moment per controlar que els nostres fills tenen les seves capacitats visuals al 100%. Una visió deficient en l’etapa escolar frena significativament l’aprenentatge i pot provocar situacions d’estrès en els nens i nenes afectats. Un fet que, a la llarga, pot acabar en fracàs escolar. Així ho apunten experts de l’Acadèmia Americana d’Optometria, als Estats Units, que alerten que els ulls dels nens treballen constantment, inclús més que els d’un adult.

Llegir, escriure, dibuixar, treballar amb la pissarra clàssica o amb l’electrònica i l’ús d’ordinadors i tabletes són una constant en els escolars del món desenvolupat. Activitats, totes, que requereixen d’una bona visió. Quan certes habilitats visuals no s’han desenvolupat per defectes de refracció no detectats, l’aprenentatge resulta més difícil i pot provocar estrès en l’alumne, per la incapacitat de dur a terme segons quines tasques. Això es pot traduir, per exemple, en la negativa a llegir, a baixos nivells de comprensió o que el nen mostri fatiga o poca capacitat d’atenció. En aquest sentit, segons apunten els especialistes de l’Acadèmia Americana d’Optometria, alguns nens amb dificultats d’aprenentatge tenen comportaments específics d’hiperactivitat o distracció, i sovint se’ls diagnostica TDAH (Trastorn de Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat). Els problemes de visió no detectats y no corregits, però, poden provocar alguns dels mateixos símptomes habitualment atribuïts al TDAH i cal filar prim.

Durant l’etapa escolar l’agudesa visual pot patir canvis amb molta freqüència i, per tant, és fonamental que, de forma regular, almenys un cop l’any, els nens i nens es facin una revisió ocular per descartar problemes refractius (miopia, hipermetropia o estigmatisme) o anomalies de la visió binocular, com l’estrabisme o l’ambliopia, coneguda com “ull gandul”. És convenient dur els nens a l’oftalmòleg a partir dels 3 anys. Si el dèficit visual es produeix en les primeres etapes el nen no té referències normals del que suposa una visió òptima, de manera que és a casa i a l’escola on cal estar molt atents. Per exemple, si detectem que s’acosta molt als llibres o a la televisió, si es cansa molt aviat quan llegeix o dibuixa, si a classe comet errors a l’hora de copiar els enunciats de la pissarra o si sempre es posa a primera fila per veure-hi més de prop.

Més info: Colegio Nacional de Ópticos Optometristas