Alimentació i salut ocular

El que mengem influeix decisivament en la nostra salut. I evidentment això també val per a la salut ocular. Tota una sèrie d’aliments ens poden ajudar a millorar l’estat dels nostres ulls i a gaudir d’una millor visió, aportant-nos elements essencials que poden prevenir l’aparició de trastorns com les cataractes o la Degeneració Macular Associada a l’edat. Diversos estudis confirmen que les persones amb una dieta amb alts nivells de vitamines C i E, zinc, àcids grassos en Omega3, entre d’altres, són menys propenses a desenvolupar aquests tipus de problemàtiques.

Quan parlem d’alimentació i salut visual a tots ens venen al cap les pastanagues. Qui no ha sentit mai la frase “Menja pastanagues, que són bones per a la vista!”. El motiu és que les pastanagues són riques en betacarotè, un compost orgànic que l’organisme transforma en vitamina A, imprescindible per al bon estat de la retina i per millorar la visió nocturna. A més, és un potent conservant dels teixits de l’ull. La carbassa, el moniato, el meló, el carbassó, l’albercoc, el bròquil, els espinacs i la majoria de les hortalisses de fulla verda són fonts de betacarotè. Si el color de la fruita o l’hortalissa és molt intens, més gran és el contingut de betacarotè.

Les vitamines i nutrients antioxidants que ens aporten les fruites, verdures i hortalisses sempre són benvinguts per cuidar la nostra visió. Aquí hi té un paper important la vitamina C (taronges, llimones…), que ens ajuda a endarrerir l’envelliment de les cèl·lules dels nostres ulls i a prevenir anomalies a la retina o el cristal·lí.

Els àcids grassos Omega 3 són essencials. Els podem trobar principalment en el peix blau, com la tonyina, el salmó o les anxoves, però també en fruits secs com les nous. L’Omega 3, per exemple, pot ajudar a prevenir l’aparició de la sequedat ocular o el glaucoma. Per últim, el zinc ens ajuda a evitar patologies de la retina, com la Degeneració Macular, i està present en la carn de boví, les mongetes, els cereals o les ostres.

Un darrer consell. Aneu amb compte amb el sucre. Un consum excessiu és perjudicial.